Zamiast zakupionego telefonu komórkowego otrzymał w przesyłce ciastka
Zakupy przez Internet cieszą się ogromną popularnością, jednakże zawsze należy zachować ostrożność przy takich transakcjach, gdyż fałszywych ogłoszeń nie brakuje. Przekonał się o tym 24-letni mieszkaniec powiatu suskiego, który wysłał oszustowi 4000 złotych i zamiast telefonu komórkowego otrzymał w przesyłce ciastka.
10 września br. do Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej zgłosił się 24-letni mieszkaniec powiatu suskiego, który złożył zawiadomienie o oszustwie. Na znanym serwisie ogłoszeniowym znalazł ofertę modelu telefonu komórkowego, którego chciał zakupić. Skontaktował się przez ze sprzedającym, który zapewniał go, że telefon został zakupiony niedawno dla żony, jednakże okazał się nietrafionym prezentem. Pokrzywdzony przelał połowę wartości telefony na wskazane konto, a kiedy otrzymał informację o wysłanej przesyłce, przelał resztę wartości telefonu.
Kilka dni później otrzymał informację, że przesyłka z telefonem czeka na niego w skrytce. Odbierając przesyłkę, zauważył że wielkość paczki się zgadza jednakże nie waga. Jak się okazało w paczce, zamiast wysokiego modelu telefonu komórkowego w atrakcyjnej cenie, znajdowała się połowa opakowania wafli. 24-latek, spróbował nawiązać kontakt ze sprzedającym, jednakże numer telefonu był już niedostępny.
Aby próbować ustrzec się przed oszustem internetowym pamiętaj o kilku zasadach:
• uważaj na fałszywe sklepy internetowe. Zamawiając wybrany przedmiot, zwróć uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług, czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytaj dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z którego usług zamierzasz skorzystać.
• zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
• negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
• nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS);
• sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
• zanim wpłacisz pieniądze na wskazane konto, rozważ bezpieczniejszą opcję płatności przy odbiorze;
• gromadź całą korespondencję prowadzoną ze sprzedającym, bo w przypadku oszustwa jest ona bezcennym dowodem;
• po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdź, czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, skontaktuj się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Kiedy mimo prób to się nie udaje albo gdy odeślesz zakupiony towar, a nie otrzymasz zwrotu pieniędzy, poinformuj o tym fakcie Policję.